Spaghetti-oogst in Zwitserland
Op 1 april 1957 meldde het BBC-programma Panorama dat de Zwitserse spaghettiboeren dankzij een zachte winter en de uitroeiing van de gevreesde spaghettisnuitkever dit jaar een recordoogst hadden. In de reportage, met commentaar van de gerespecteerde BBC-presentator Richard Dimbleby, zagen de Britten hoe een boerenfamilie in het Zwitserse kanton Ticino druk bezig was met de spaghetti-oogst. Vrouwen plukten voorzichtig slierten spaghetti uit bomen en legden die in de zon te drogen.
Dimbleby legde uit dat eind maart voor de spaghettiboeren in heel Europa een spannende tijd is, omdat vorst funest is voor de smaak van de spaghetti. Een andere bijzonderheid was dat alle spaghettislierten altijd even lang zijn, het resultaat van jarenlange inspanningen door generaties van spaghettitelers.
Een groot aantal kijkers trapte erin. Velen belden de BBC omdat ze wilden weten hoe ze zelf een spaghettiboom konden laten groeien. Het diplomatieke antwoord van de BBC luidde slechts: “Zet een spaghettistengel in een blik tomatensaus en hoop er het beste van.”
Zelfs de directeur-generaal van de BBC gaf later toe dat hij na de uitzending in een encyclopedie had nagekeken of het klopte dat spaghetti op die manier groeide.
Koor aan de helium
Het is 1 april 2014: Het beroemde Britse King’s College Choir maakt in een video bekend dat het door ingewikkelde regelgeving niet langer mogelijk is om jonge jongens in het koor te laten zingen. Daarom was men gedwongen naar andere manieren te zoeken om de stemmen van de jongenssopranen te imiteren.
“Na een langdurige consultatie, waarbij we erachter kwamen dat de chirurgische oplossing bij de zingende scholieren verrassend impopulair was, bedacht iemand op de afdeling scheikunde een eenvoudige oplossing – en nu is alles wat we nodig hebben een grote heliumtank”, aldus dominee Richard Lloyd Morgan, de Chaplain van King’s College. De video, waarop een van de zangers ogenschijnlijk helium uit een ballon inademt, is op YouTube meer dan een miljoen keer bekeken.
Panda’s in de Franse Pyreneeën
Als u uw zomervakantie in de Franse Pyreneeën gaat doorbrengen, kunt u op een paar schattige pandaberen stuiten. Op 1 april 2013 onthulde de Franse tv-zender France 3 dat de Franse regering van plan was om reuzenpanda’s in de Pyreneeën uit te zetten, als onderdeel van het project om beren in dit gebied te laten terugkeren. De onderhandelingen met de Chinese regering waren nog gaande, maar men hoopte dat het eerste paartje in het voorjaar van 2014 kon worden uitgezet.
De zender verzekerde de kijkers dat de panda’s geen vee zouden aanvallen, omdat ze voornamelijk bamboe eten. Aangezien dat niet in de Pyreneeën groeit, was het plan om elke week per helikopter een paar ton bamboe in te vliegen vanuit de grote bamboetuin Parc Lapenne in Zuidwest-Frankrijk. France 3 meldde ook nog dat natuurbeschermers voorstander waren van het plan, omdat panda’s zwart-wit zijn en dus gemakkelijk waar te nemen in de sneeuw. De witte vacht zou ook de koplampen van auto’s goed reflecteren.
Zwitserse bergschoonmakers
Heeft u zich ooit afgevraagd waarom de Zwitserse bergen zo schoon zijn? Op 1 april 2009 verspreidde de Zwitserse dienst voor toerisme een video waarin het geheim werd onthuld: het is het resultaat van de noeste arbeid van de Organisatie van Zwitserse Bergschoonmakers. Met bezems, borstels, water en spierkracht ontdoen de leden van deze organisatie het gebergte iedere dag van ontsierende vogelpoep. De zorgvuldige reiniging voorkomt ook dat de bergen worden aangetast door de uitwerpselen. Vogelpoep zou gaten veroorzaken die uiteindelijk zouden leiden tot erosie en volledige verdwijning van de bergen.
De video werd door miljoenen mensen bekeken en ongeveer 30.000 kijkers deden de online test om te bepalen of ze geschikt waren om bergschoonmaker te worden.
Instant kleurentelevisie
Op 1 april 1962 informeerde Kjell Stensson, technicus van de Zweedse omroep SVT, de kijkers dat ze dankzij nieuwe technologie hun zwart-wit televisies geschikt konden maken om kleuren te tonen.
Zweden had begin jaren zestig maar één televisiezender, die alleen in zwart-wit uitzond. Stensson was daarom groot nieuws. Hij legde uit dat men alleen maar een nylonkous over het toestel hoefde te trekken. Door de breking van het licht door het nylon zou het beeld in kleur lijken. Hij demonstreerde het fenomeen.
Duizenden Zweden deden het experiment, waarbij ze op verschillende plaatsen voor hun toestel gingen zitten om de ideale kijkhoek te vinden waarbij men kleur zou zien.
Frankering van e-mail
Op 1 april 2010 meldden 57 Duitse radiostations dat het federale ministerie van Post en Telecommunicatie had besloten om vanaf juni 2010 een frankeringsplicht voor e-mail in te voeren van 1 cent per bericht. Het kostte immers ook geld om een sms te versturen, zo luidde de redenering.
Volgens het ministerie zouden de inkomsten worden gebruikt om het tekort aan te vullen dat was ontstaan door de enorme vermindering van inkomsten uit postzegels op gewone brieven. De maatregel zou ook helpen om de verspreiding van spam tegen te gaan.
Verscheidene plaatselijke politici en vertegenwoordigers van internetbedrijven bespraken de maatregel op de radio. De luisteraars konden naar de website www.e-mail-porto.de voor meer informatie en de tarieven voor grote aantallen. Wie zich die dag nog registreerde op de site kreeg tot eind 2010 50 procent korting op de kosten van zijn e-mailaccount.
De zenders werden overstroomd met reacties. Sommige kijkers hadden onraad geroken, misschien omdat het ministerie van Post en Telecommunicatie al in 1998 was opgeheven.
Fluitende wortels
Op 1 april 2002 plaatste de Britse krant The Sun een advertentie van de supermarktketen Tesco die meldde dat men erin was geslaagd om door genetische manipulatie een fluitende wortel te ontwikkelen.
Volgens Tesco hadden de wortels kleine luchtgaten aan de zijkant. Als de wortels gaar waren klonk door deze gaatjes “een fluitsignaal van 97 decibel” – ongeveer het equivalent van een pneumatische breekhamer – ten teken dat de groente van het fornuis moest. De krant plaatste ook commentaar van bezorgde tegenstanders van het product, die “een nachtmerriescenario voorspellen met toekomstige generaties die zo doof als een kwartel zouden zijn, zij het met verbeterd gezichtsvermogen”.
Gratis wijn voor iedereen
In 1987 meldde de Noorse krant Bergens Tidende dat de staat, die een monopolie heeft op de verkoop van alcohol, beschikte over een voorraad van ruim 10.000 liter wijn, in beslag genomen van smokkelaars. Het zou zonde zijn om zoveel goede wijn in het riool te kieperen en dus werden de lezers uitgenodigd zich te melden bij het grootste winkelcentrum van Bergen om hun kwantum gratis wijn op te halen.
Al vroeg in de ochtend werd het winkelpersoneel opgewacht door honderden wijnliefhebbers, gewapend met flessen, emmers, schalen en potten; ze waren bij de neus genomen.
Valse Deense bankbiljetten
Begin 1980 had de Deense nationale bank een biljet van 20 kronen uitgegeven, met daarop een tekening van twee huismussen; vreemd genoeg leek het net of een van de vogeltjes maar één pootje had.
De krant Roskilde Tidende werd hierdoor op 1 april geïnspireerd tot het volgende bericht: alle biljetten waar een mus met één pootje op stond, waren vals. Het goede nieuws was dat iedereen de valse biljetten op het postkantoor kon inruilen voor een biljet met een tweebenig vogeltje.
Bij het bericht stond een foto van het ‘echte’ biljet – een normaal biljet waarop de cartoonist van de krant, Jan Robert Thoresen, een extra pootje aan het musje had getekend. De rijen voor de postkantoren werden zo lang dat het personeel zich gedwongen zag posters op de deur te hangen met de mededeling dat er helemaal geen sprake was van omwisseling van bankbiljetten.
Thoresen werd nog ondervraagd door de politie, maar zonder aanklacht weer vrijgelaten.
Voorruit op sterkte
De Nederlandse opticienketen Spec-Savers had op 1 april 2013 een mooie aanbieding: een op sterkte geslepen autovoorruit.
Volgens het bedrijf was het innovatieve product ontwikkeld in samenwerking met de Faculteit voor Productontwikkeling van de Universiteit van Londen. De geslepen ruiten waren op iedere sterkte verkrijgbaar.
Er gold zelfs een speciale aanbieding voor snelle beslissers: een geslepen voorruit én achterruit samen voor slechts 299 euro.
Geen wijn meer voor Russische ruimtevaarders
In april 2015 haalde wijnhuis Purcari uit Moldavië de nieuwssite van persbureau Bloomberg met een sensationeel bericht – zo leek het. Het 185 jaar oude bedrijf maakte bekend dat het na een samenwerking van 55 jaar niet langer speciale wijn naar de Russische ruimtevaartorganisatie zou exporteren, maar naar de NASA. Volgens Purcari had de wijn het bijzondere certificaat ZGOP (Zero Gravity Optimized Products) ten bewijze dat de wijn was geproduceerd en verpakt met ruimtevaarttechniek, zodat hij bestand zou zijn tegen gewichtloosheid. De wijn was een rijke bron van rode bloedlichaampjes voor ruimtevaarders.
“We zijn meer dan vereerd door onze samenwerking met de NASA”, verklaarde marketingdirecteur Sorin Balanel op de site. “Dit bevestigt de onomstreden kwaliteit van onze wijnen.” Bij het bericht stond een link naar de site van Bloomberg om het hele bericht te lezen. Wie daarop klikte, zag op zijn scherm de mededeling: “Gefeliciteerd! U bent op 1 april gefopt door wijnhuis Purcari.”
Eiffeltoren weg uit Parijs
Het was op 1 april 1986 een enorme schok voor de Parijzenaren. De krant Le Parisien meldde dat er een akkoord was bereikt over de demontage van de Eiffeltoren. Het symbool van Parijs zou weer worden opgebouwd in Euro Disney, dat toentertijd in aanbouw was. Op het Champ de Mars, waar de toren stond, zou een stadion voor 35.000 toeschouwers worden gebouwd, voor de Olympische Spelen van 1992.